Sur le Pont d'Avignon, on y danse, on y danse..

I fredags när regnet öset ner över hela Provence, så bestämde jag och Katja oss för att åka till Avignon. En fransk medeltida stad i ösregn kan ju bara vara romantiskt och fantastiskt. Vilket det var också typ.. Om inte jag och Katja hade vart så himla oorganiserade och kollat upp saker och ting innan, så hade det vart perfect. Det tog oss 1 tim och 20 min istället för de beräknade 50 minutrarna bara för att jag som vanligt inte kan följa en vägbeskrivning utan tar den vägen som ser "trevlig" ut. När vi väl hittat dit och parkerat, så sprang vi mot en buss och hoppades på att den gick mot centrum (det gjorde den som tur var!).

Vårat första stopp var Papes de Palais, påvepalatset. Avignon hade en massa påvar boendes i ett palats under medeltiden, därav namnet påvepalatset. Vi gick runt där med våra audioguider och lyssnade på historier om påvar som sovit i rummet vi befann oss i osv.


Katja på Papes de Palais

Sur le Pont D'Avignon

Sen fick vi ju självklart besöka bron också. Som är känd för ngt som jag ej kommer ihåg. Jag ville mest se den för att det finns en känd fransk barnvisa om den här bron. Ville veta vad allt fuzz was about. Fick reda på att det dom sjunger om i sången, om att dansa i allihop i en rund ring, är omöjligt för bron är alldeles för smal. Ok. Ska jag säga det till Julia nu eller?

We're beeing cool with our audioguides. Och det regnade heeela tiden. Lovely.

Efter allt turistande, så gick vi och åt på restaurang, lite french food är ju alltid gott. Och när vi ändå var i Avignon, så kunde vi ju stanna där ett tag till. Bara det att vi inte kollade när bussarna tillbaks till parkeringen slutade gå.. Så vi missade ju den sista med ungefär en timme och fick gå igenom hela centrum i ösregn. But it was fun. Och sen känslan av att susa fram i 145km/h på en fransk motorväg med min lilla lådbil, den ni :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0