En fransmans guide i trafiken; Rusningstrafik

Eftersom jag haft barnen helt själv hela onsdagen då föräldrarna är i Paris, så fick jag prova på att köra på Aix gator och motorväg under rusningstid. Rusningstid är i allmänhet en trevlig tid att tillbringa på vägarna. Man kan halvsova i bilen och lunka på i en lugnt takt. Man kan även passa på att göra saker man inte hunnit med hemma, som att sminka sig osv. Planera in detta, så får du extra sovmorgon!

  • Något som inte går att undvika är timingen. För att tajma in rusningstrafiken så måste man planera in så att man åker samtidigt som alla andra. Brukar vara ungefär vid kl.8 då alla åker till jobbet och lämnar sina ungar i skolan.
  • Det är crowded redan innan motorvägen, alla vill ut på stora vägen och det gäller att slå sig fram, det är djungelns lag som gäller. Har du tid på dig kan du chilla i högerfilen. Har du bråttom, cruisa genom filerna. Helst utan att blinka, det är bara bra om man får vakna till lite så här på morgonkvisten, kom ihåg att alla gillar en överrasking!
  • Är någon i vägen? Tuta.

Någor som är extra bra är att jag har anpassat mig bra till den franska trafiken. Planerar att ta med detta hem till Sverige sen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0