Grand-Mére est à la maison

Okej, nu har jag spenderat en helg med farmorn och tagit hand om barnen tillsammans med henne. Det har ju gått sådär va.. Vi har lite olika metoder när dte gäller barnen, jag kramar gärna ihjäl barnen och överöser dom med kärlek (funkar faktiskt) och ger dom tid att vara barn, det vill säga göra en lek av varenda sak som dom gör. Det värsta jag vet är att skrika på barnen, vilket jag aldrig har gjort, men jag har sagt till dom på skarpen, men det är inte samma sak som att skrika. Sen har vi farmor, som utger sig för att vara en sträng tant med en massa regler, men låter ungarna göra va dom vill. Jag säger att de inte får äta mer godis, farmor ger dom godis. Härligt när någon bara rycker ens auktoritet ur händerna så där bara.

Iaf det positiva med att farmor är här. Farmor är en fantastisk kock! Jag vill kyssa marken hon går på! Jag får fransk grönsakssoppa varje kväll, ratatouille (helt underbar fransk grönsaksröra med aubergine som bas), färskt kött, färskt bröd och en massa youghurt. Je suis contente. Det enda jag inte klarar av är sättet hon steker köttet på. Ca. 45 sek på varje sida. She's french and she likes her meat raw. Jag har försökt, verkligen, jag smakar på allt här, men när köttet ser ut som det gjorde när man tog ut det ur kylen, så går det bara inte. Men hon steker det som medium för mig. Det får väl duga.

En annan sak, jag är extremt förkyld, blivit smittad av mina små monster och har nu köpt en massa, massa medicin mot detta, receptfritt på apoteket. Frankrike är allt bra ibland, hemma dras man med en förkylning i ett halvår, här knaprar man piller tills den försvinner. Härligt va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0