La Galette des Roi

Är det någon tradition jag gillar här i Frankrike så är det att dom äter La Galette i januari. Hela januari har varit galette efter galette efter galette. Det är en katolsk tradition (har något med några kungar i bibeln att göra) och man bakar kakan och gömmer en liten sak i, ser ut som en sten och den representerar jesubarnet. 
Det finns en som ursprungligen kommer från Paris och den heter La Galette des Roi (den kungliga galetten) och är som ett stort wienerbröd stoppad med marsipan. It's to die for! Sen har vi den andra som är mer som en brioche och den härstammar från Provence, så den är populär här och den är mer som en äcklig sockerkaka dekorerad med pärlsocker och snuskig glaserad frukt.

Idag var det Galette-fest på Julias tennisklubb, niiice har ätit hur mycket som helst! Fast inte av den äckliga.

 


Kommentarer
Postat av: Sandra

Haha, åt sådan kaka förra året. Då fick jag den lilla leksaksgubben som låg i vilket gjorde att jag blev "kung" och fick ha på mig en krona. Hahaha

2011-01-31 @ 10:25:20
URL: http://parole.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0