Les Calanques + mina fina päron

I helgen kom mina föräldrar hit för att rendre une visite. Fredagen spenderades i Aix och vi besökte alla min smultronställen, sen hämtade vi barnen och så hjälpte dom mig att sitta barnvakt på kvällen. Så är det när plikten kallar. Men det var mest mysigt, även kul att mina föräldrar fick träffa mina små monster, som för övrigt avgudade min pappa och hans mustach. Sånt hittar man inte här i Frankrike!

Lördagsmorgonen spenderades inne i Aix och vi gick på den stora marknaden, som var stooor. Jag visste att det var en stor marknad men inte att hela stan blev en marknad. Vi köpte oss en provencalsk korg och köpte en massa godsaker att picknicka på, vi var allmänt franska. Sen drog vi iväg till Marseille och Calanquerna. Jag har inte riktigt kommit till skott att ta mig dit, men nu så kollade jag upp vägen, havsvägen till och med för att visa Marseilles fina kust och jag hittade till och med mitt mål, Calanques Sormiou, den största och finaste. Jag har blvit grym på bilkörning och att hitta iaf i crazyfrankrike och nu kör jag som en äkta fransman med allt vad det innebär.. Att köra inne i Marseille är inga problem eller jo, höll på att bli påkörd typ 4 ggr.
Jag i mina klätterbrallor ovanför Calanques Sormiou. Svårt att förklara hur vackert det är, men Frankrike är breathtaking. Jag upptäcker ngt nytt varje dag här, det är underbart.

På kvällen bjöd min värdfamilj på en typisk fransk middag dvs. lammstek med franska örter, ostar i mängder och en Tropezienne. It was gooooood. Och det var riktigt trevligt att mina föräldrar fick träffa mina värdföräldrar, it meant a lot. Vi hade verkligen jättetrevligt. Söndagen blev lugn, det var dåligt väder, men jag visade dom lite av Marseilles sevärdigheter som Vieux Port och Notre Dame de la Garde och sen åt vi mussel/bläckfisk pasta. A perfect french weekend with my parents :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0